سریع ترین روش گرفتن حکم تخلیه مستاجر

جمعه 27 آبان 1401
11:47
خبرنویس

سریع ترین روش گرفتن حکم تخلیه مستاجر

دریافت حکم تخلیه به منظور قطع کردن دسترسی فرد متصرف در منزل مسکونی یا ساختمان های تجاری بسیاری از صاحب خانه ها را به زحمت انداخته است. این فرایند حقوقی میان مالک و مستاجر، یکی از بحث برانگیزترین پرونده ها است؛ در صورتی که مستاجر برخی از شرایط اجاره نامه ملک را رعایت نکند، موجر، برای گرفتن حکم تخلیه قانونی در راستای رسیدن به حقوق قانونی خود اقدام می کند. برای اجاره هر ملک یک اجاره نامه قانونی و معتبر نوشته و امضا می شود که کلیه قوانین و تعهدات طرفین معامله در آن ذکر خواهد شد. برای باطل کردن این سند، راه های قانونی مختلفی وجود دارد که در این گزارش سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه را مورد بررسی قرار می دهیم.

بررسی قوانین تخلیه ملک

در سال ۱۳۷۶ آخرین قوانین در رابطه با اجاره ملک مسکونی و تجاری نوشته شدند و برای پرونده های حقوقی مربوطه مورد استفاده قرار می گیرند. در این بخش از سایت بهترین وکیل حقوقی شیراز در رابطه با قوانین نقض اجاره در املاک مسکونی و تجاری توضیحاتی ارائه می دهیم.

قوانین اجاره درباره املاک تجاری

مهمترین راه گرفتن حکم تخلیه برای املاک تجاری، ارائه دلایل و شرایط قابل قبول به دادگاه های مورد نظر است و در صورتی که این دلایل برای دادگاه ذی ربط کافی باشد، حکم مربوطه صادر خواهد شد. برخی از این شرایط را در زیر مشاهده می کنید:

  1. در صورتی که مستاجر برای درآمد زایی بیشتر، اقدام به اجاره دادن ملک اجاره شده به واسطه حق الوکاله ملک کرده باشد، موجر می تواند، برای دریافت حکم تخلیه دلایل کافی به دادگاه ارائه دهد.
  2. عقب افتادن و تاخیر اجاره بهای ملک نیز یکی از مهمترین دلایل نقض اجاره نامه میان موجر و مستاجر است.
  3. در صورتی که ملک مورد نظر در معرض تخریب قرار داشته باشد، مالک و موجر می تواند برای باز پس گیری آن اقدام کند.
  4. در صورتی که در اجاره نامه حق فسخ قرارداد برای مالک و موجر به صورت قطعی نوشته شده باشد نیز دریافت حکم تخلیه به سادگی انجام می شود.

قوانین اجاره درباره املاک مسکونی

در این شرایط حکم تخلیه املاک تنها با استفاده از دلایل زیر امکان پذیر خواهد بود:

  1. یکی از راه گرفتن حکم تخلیه، انقضای مدت زمان اجاره است؛ در شرایطی که تاریخ اجاره به پایان رسیده و مستاجر از تخلیه ملک ممانعت می کند، حکم تخلیه از مقام قضایی خواسته می شود.
  2. در صورت هر گونه تعدی مستاجر از شرایط توافق شده در سند و اجاره نامه، حکم تخلیه صادر می شود.
  3. همچنین عدم پرداخت اجاره بها، برای دریافت حکم تخلیه املاک مسکونی نیز شرط کافی محسوب می شود.

مقایسه دستور تخلیه ملک و حکم تخلیه ملک

دریافت حکم تخلیه با دستور تخلیه تفاوت دارد؛ روال کار هر یک از این مشکلات قانونی با یکدیگر متفاوت است و هر یک از آن ها از یک مرجع ذی صلاح صادر و پیگیری خواهند شد. دستور تخلیه حکم، در شرایط به خصوصی صادر می شود؛ در صورتی که دو نسخه از اجاره نامه تنظیم شده باشد، امکان دریافت دستور تخلیه وجود دارد. برای صدور این حکم، برگه اجراییه صادر نمی شود و پس از یک هفته از تقاضای مالک صادر خواهد شد. در صورتی که مستاجر پس از ۳ روز ملک را تخلیه نکند، این حکم توسط ماموران قانونی اجرا خواهد شد. اما سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه مراجعه به مراجع و شورای حل اختلاف است و برای صدور آن نیازی به برگزاری جلسات دادرسی نخواهد بود. در این زمینه یک جلسه رسیدگی برای پرونده مورد نظر برگزار می شود و هر دو طرف دفاعیات خود را در طول جلسه بیان می کنند. این حکم با دستور تخلیه از نظر نحوه اجرا نیز تفاوت دارد. دستوری که برای تخلیه ملک صادر می شود، بر اساس توافقات درج شده در اجاره نامه و با استناد به این اسناد قانونی ارائه خواهد شد.


[ بازدید : 150 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به خبرنویس است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]