روانشناسی رنگ ها در بیمارستان

چهارشنبه 22 ارديبهشت 1400
9:20
خبرنویس

رنگ ها در اتاق های بیمارستانی بسیار مهم هستند. رنگ ها از بسیاری جهات روی خلق و خوی ما و روان ما تاثیر می گذارد. به همین دلیل موضوع رنگ در بیمارستان موضوع قابل بحثی می باشد که سالها توسط محققان روی آن تحقیق شده است.

تاثیراتی که رنگ روی اخلاق و رفتارهای اجتماعی ما می گذارد به این دلیل است که رنگ ها از لحاظ بصری روی ما تاثیر می گذارند. رنگ ها از طریق چشم به مغز ما پیام می رسانند و باعث ترشح هورمون های مختلفی در مغز ما و تغییرات روانشناختی می شوند. کاری که رنگ ها با ما می کنند این است که به درونی ترین اعماق ما نفوذ می کنند و همه ی حس های شناختی و فکری ما را تغییر می دهند.



تاثیر رنگ ها در بخش بستری بیمارستان

در اتاق بستری بیمار، اجرای معماری مناسب بسیار مهم است. روند بهبود در مدت زمانی که بیمار در اتاق بستری می گذارد می تواند بسیار تحت تاثیر رنگ، نوری که در اتاق بیمار استفاده می شود، باشد. استفاده ی درست و به جا از رنگ، در بیمارستان و اتاق های بستری می تواند حتی روی روند بازدهی کارکنان بیمارستان نیز، تاثیر زیادی داشته باشد.

استفاده از رنگ در بخش های جراحی از اتاق آماده سازی بیمار برای جراحی تا خود اتاق جراحی نیز بسیار اهمیت دارد. بخش ریکاوری بیمار، از آن جایی که اولین بخشی است که بیمار پس از جراحی می بیند باید حسی از اميد و اطمينان به بیمار بدهد.

راهرو های بیمارستان و محل های گذر پرسنل بیمارستان و ورودی بیمارستان اگر از نور طبیعی استفاده شود، در جذابیت محیط و روشن کردن فضا بسیار تاثیر دارد. علاوه بر پرسنل بیمارستان، بر بیماران نیز بسیار اثرگذار است. علاوه بر این استفاده از نشانه ها نیز در بیمارستان بسیار مهم است. زیرا گم کردن راه, باعث افزایش فشار خون و سر درد می شود. اضطراب به دلیل گم کردن راه باعث القای حس ناامیدی نیز می شود به همین دلیلی استفاده از علائم و نشانه ها بسیار مهم است. این نشانه ها حتی برای مسافران مه از شهر هایی با زبان های دیگر می آیند هم مفید است.

کانتر پرستاران، یکی از اصلی ترین قسمت های بیمارستان است. بسیار از کارهای مهم بیمار در آن قسمت انجام می شود. این کار ها از جمله پذیرش و فعالیت های اداری است. این روز ها توصیه می شود از رنگ سفید برای ایستگاه هی پرستلری استفاده نشود. زیرا علاوه بر اینکه از تنش کارکنان نمی کاهد بلکه ممکن است باعث خسته شدن آن ها نیز بشود.



کاربرد کنتراست رنگ در بیمارستان

استفاده از کنتراست نسبت به دیگر رنگ های محیط توصیه می شود. ولی باید دقت شود که این کنتراست رنگ زیاد نباشد. برای مثال اگر برای محیط رنگ کرم استفاده می شود، بهتر است برای کانتر پرستان را از رنگ آبی خاکستری استفاده شود. دلیل دیگر اینکه کنتراست رنگ باید رعایت شود این است که راحت تر از دور بتوان ایستگاه پرستاری را در هر بخش پیدا کرد.

کانتر پرستار باید بخشی شاداب باشد تا از استرس و تنش پرستاران در زمان های شلوغی بکاهد . استفاده از رنگ هایی از جمله طیف های رنگی آبی، طیف های رنگ سبز انتخاب بسیار مناسبی است.

کانتر پرستاری باید از داخل اتاق های بستری و از ورودی بخش مشخص باشد.

در اتاق هایی از بیمارستان که بیمار مدت زمان طولانی تری را باید بگذراند، از رنگ های سرد باید استفاده کرد زیرا از خستگی ذهن جلوگیری می کند و چشم ها را کمتر خسته می کند. علاوه بر آن به بهبودی و قوی تر شدن بدن بیمار نیز کمک می کند.

هرچقدر يک حمام يا سرويس تميزتر و جذاب تر باشد بيمار شوق بيشتري در استفاده از اين فضاهاي ميبيند و اين مسئله در جهت بهبود وي بسيار مهم تلقي ميشود. لذا رنگهاي سبک ولي گرم بسيار تاثير گذار هستند. تم رنگي اين قسمت مي بايست با تم رنگي بخش دارای کنتراست باشد اگر تم سرد در بخش وجود دارد بهتر است تا گرم در اين قسمت استفاده شود

نکات مهم در رابطه با رنگ در بیمارستان ها

از نکاتی که در انتخاب رنگ برای بیمارستان باید به آنها دقت کرد در زیر آمده است.

1. رنگ ها باید به صورتی باشد که پزشکان و پرستاران با دیدن صورت بتوانند حال او را تشخیص دهند و رنگ داخل اتاق اختلالی در این زمینه به وجود نیاورد.

2.
انتخاب هماهنگی و یا حتی تضاد رنگ برای بیمارستان بسیار مهم است. کنتراست رنگ زیاد در بیمارستان باعث سردرد و خستگی ذهنی می شود. استفاده از رنگ های روشن بسیار سودمند است.

3.
قسمت هایی از بیمارستان که باید در معرض دید قرار گیرند شامل موارد زیر هستند:

  • ورودی بخش
  • ایستگاه پرستاری
  • سرویسهای بهداشتی
  • دستگيره ها

این قسمت ها در بیمارستان باید برای تشخیص بهتر، رنگی با کنتراست انتخاب کرد.

4. استفاده از رنگ هایی مه باعث خیرگی نور می شوند و رنگ های تند برای کف و سقف بیمارستان به هیچ وجه توصیه نمی شوند.

5. نباید از رنگ هایی که باعث افزایش تنش در بیماران و کارکنان می شود، استفاده شود.

6. رنگ های گرم باعث افزایش تمرکز به سمت خود می شو و رنگ های سرد، باعث کاهش تمرکز به اطراف و تمرکز روی خود و آرامش می شود.

7. از رنگ های قرمز باید در بخش بیماران در چهار صرع و بیماری های عصبی استفاده شود.

8. استفاده از رنگ آبی برای بخش بیماران قلبی توصیه نمی شود.

9. طراحی و اجرای محیط های صمیمی در بخش های کودکان بسیار مهم است.

https://pavan-teb.ir/i-9737/%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%B1%D9%86%DA%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%A7


[ بازدید : 201 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به خبرنویس است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]