نورپردازی در دکوراسیون داخلی

شنبه 2 مرداد 1400
17:12
خبرنویس


طراحی داخلی منزل چیست؟ اغلب مردم از تفاوت‌های مهم و جزئی دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی منزل آگاهی ندارند و این دو شغل را یکسان در نظر می‌گیرند. در ابتدا به بررسی تفاوت‌های دکوراسیون و طراحی داخلی می‌پردازیم تا با شناخت کافی و نسبت به نیاز خود به سراغ دکوراتورها و یا طراحان داخلی بروید و سپس جدیدترین و لوکس ترین طراحی‌های داخلی منازل را به شما معرفی می‌کنیم.

دکوراسیون داخلی (interior decoration) چیست؟

دکوراسیون داخلی به معنای هماهنگ سازی از پیش طراحی شده برای به جلوه درآوردن رنگ‌ها، مبلمان، اثاثیه و... در یک اتاق یا ساختمان به صورت هنرمندانه است. در واقع دکوراسیون داخلی به علم و هنر مربوط است و به ایجاد یک فضا که از نظر زیبایی خوشایند و به لحاظ کاربری مفید باشد کمک می‌کند.

دکوراتورها در ساخت و ساز ساختمان‌ها دخیل نیستند؛ رابطه‌ای با معماران و پیمانکاران ندارند و فعالیت آن‌ها زمانی آغاز می‌شود که فعالیت‌های ساختمانی به پایان رسیده باشد و بیشتر با سازندگان مبلمان، مجسمه سازان و متخصصین صنایع دیگر در ارتباط هستند. طراحی داخلی منزل در مواردی که در ادامه گفته می‌شود توسط دکوراتورها انجام می‌گیرد.

دکوراتورها با دوره‌ها و آموزش‌هایی که در زمینه‌ی سبک ساختمان‌ها، سبک مبلمان، طراحی اتاق و... می‌بینند می‌توانند مراجعین را در انتخاب تم مناسب برای فضای مورد نظر و همچنین در انتخاب و خرید وسایلی همچون مبلمان، پرده، کاغذدیواری، اکسسوری و... راهنمایی کنند که این کار به دور از قواعد مهندسی و طراحی معماری است.

طراحی داخلی (interior design) چیست؟

طراحی داخلی یکی از شاخه‌های طراحی معماری است و اصولا طراح داخلی سر پروژه‌ی ساخت یا بازسازی ساختمان حاضر می‌شود و تسلط کامل بر پروسه‌ی طراحی معماری دارد. طراحی داخلی به تحصیلات آکادمیک و فعالیت‌های عملی نیاز دارد و دروسی را درباره‌ی رنگ و پارچه، طراحی به کمک کامپیوتر (CAD)، نقاشی، برنامه ریزی فضا، طراحی مبلمان، معماری و... می‌گذرانند. طراحی داخلی منزل در این زمینه بخشی از کار می‌باشد.

در شکل استاندارد یک پروسه‌ی مهندسی، از ابتدای پروژه، طراح داخلی و معمار تا پایان پروژه با یکدیگر در ارتباط‌اند. از دیگر وظایف یک طراح داخلی می‌توان به تایید متریال مورد استفاده اشاره کرد که آیا متریال مورد نظر برای عایق بندی صدا، گرما و... مناسب است یا خیر.

با توجه به نکات گفته شده، هنگامی که به تغییرات ساختاری مانند برداشتن یا گذاشتن، نصب پارتیشن، افزودن در و پنجره و ... در خانه یا محل کار خود نیاز دارید بهتر است به سراغ طراحان داخلی بروید و هنگامی که فقط قصد تغییر در چیدمان خانه یا انتخاب وسایل سازگار و مناسب با محیط مورد نظرتان را دارید به سراغ یک دکوراتور حرفه‌ای بروید.

همچنین به این نکته نیز توجه داشته باشید که یک طراح داخلی منزل می‌تواند کار دکوراتور نیز انجام دهد اما عکس آن صادق نیست؛ زیرا همانطور که گفته شد طراحی داخلی نیازمند آموزش‌های تخصصی است.

طراحی داخلی مدرن (modern interior design)

طراحی مدرن تجسم‌ها و تعریف‌های متفاوتی را در بر می‌گیرد؛ به همین دلیل تعریف قطعی ندارد؛ اما میتوان گفت طراحی داخلی مدرن به انعکاس حرکت هنر مدرن در فضای داخلی خانه اشاره دارد و چندین ویژگی اصلی طراحی به طور همزمان در طول طراحی مدرن دیده می‌شود. می‌توان گفت مدرنیسم طرد شکوفایی سبک‌هایی از طراحی مانند گوتیک، رنسانس و ویکتوریا بود.

طراحی داخلی منزل در سبک مدرن تضادی از طراحی‌هایی بود که در آن‌ها از بافت‌های سنگین، کنده‌کاری‌ها و رنگ‌های چوبی در خانه استفاده میشد؛ زیرا بیشتر اجزای طراحی مدرن، از مبلمان و وسایل گرفته تا شکل و شمایل اتاق‌ها، شامل خطوط تمیز و مستقیم، کاشی‌های بزرگ با لبه‌های اصلاح شده، قفسه‌های تعبیه شده درون دیوار، عدم قالب گیری برای اصلاح پنجره‌ها، دیوارها، درها، استفاده از رنگ‌های خنثی به جای رنگ‌های جیغ، استفاده از اشکال هندسی با زوایایی منحنی شکل، نقاشی‌های ساده و آینه‌های اغلب بدون فریم و... می‌باشد.

همچنین مینیمالیسم نقشی جدایی ناپذیر در طراحی مدرن و معاصر دارد. اصول مینیمالیسم به این معناست که هیچ جزئیات اضافه‌ای مانند ستون، تزیینات کابینت، استفاده‌ي‌‌ بیش از حد از رنگ یا استفاده‌ی بیش از حد از منسوجات قابل توجیه نیست.

و در نهایت می‌توان گفت امروزه محبوبیت طراحی داخلی مدرن، به دلیل سادگی، زیبایی، راحتی و چشم‌نواز بودنش است و طرفداران زیادی دارد.

طراحی داخلی کلاسیک (classic interior design)

می‌توان گفت سبک کلاسیک در طراحی داخلی منزل از مد خارج نشده و هیچگاه قدیمی نمی‌شود. بلکه همواره لوکس به نظر می‌رسد و اغلب فضای مجلل و سلطنتی را ایجاد می‌کند. به همین دلیل کسانی که معماری و طراحی کلاسیک را انتخاب می‌کنند اغلب ثروتمندان و افرادی هستند که به سنت و فرهنگ گذشته بیشتر از مدرنیسم اهمیت می‌دهند و به اصالت خود پایبند هستند.

از ویژگی‌های سبک کلاسیک می‌توان به نظم، تعادل، ظرافت، تقارن، تجمل گرایی، استفاده از رنگ و متریال طبیعی، ارتفاع زیاد سقف، ستون‌های بلند، پرده‌های سرتاسری و مجلل، مجسمه‌های برنزی، پتینه کاری و گچ‌بری سقف یا دیوارها و... اشاره کرد. همچنین در این سبک از رنگ‌های ملایم و گرم مثل طلایی، بژ، خاکستری، کرم، قرمز، زرد، صورتی مات و... استفاده می‌شود.

در دکوراسیون و طراحی داخلی منزل به سبک کلاسیک، از مبلمان چوبی و طرحدار، مصالح طبیعی مانند سنگ، مرمر، چوب و همچنین پارچه‌هایی از جنس پنبه، کتان، مخمل و ابریشم استفاده می‌شود.

طراحی داخلی منزل کوچک

امروزه خانه‌های بزرگ و ویلایی جای خود را به آپارتمان‌های کوچک داده‌اند و چگونگی استفاده از این فضا به بهترین نحو برای چیدمان وسایل به دغدغه‌های اغلب مردم اضافه شده است. این تفکر نادرست وجود دارد که اگر منزل ما فضای کوچکی داشته باشد نمیتوان چیدمان خوبی انجام داد و دلگیر و شلوغ به نظر می‌رسد، اما اینطور نیست. میتوان با یک طراحی مناسب و نهایت استفاده از فضا، خانه‌ای لوکس و دلباز داشت و چیدمان دکوراسیون را به بهترین شکل انجام داد.

پیش از این به بررسی دکوراسیون و طراحی داخلی منزل در دو سبک مدرن و کلاسیک پرداختیم. اگر مایلید دکوراسیون منزل خود را به کلی تغییر دهید و نمی‌دانید کدام سبک را انتخاب کنید باید گفت برای منازل کوچک و آپارتمانی و متراژهای زیر ۱۰۰ متر، سبک مدرن بهترین انتخاب برای شماست. زیرا وسایل مورد استفاده در سبک کلاسیک معمولا بزرگ، سنگین و جاگیر هستند و با قرارگیری در خانه‌های کوچک سبب بی نظمی و شلوغی می‌شوند.

آشپزخانه یکی از مهم‌ترین قسمت‌های منزل شماست. پس اگر قصد بازسازی و طراحی داخلی منزل خود را دارید باید توجه کنید که هنگام بازسازی آشپزخانه، تعداد کابینت‌ها را به گونه‌ای کاربردی افزایش دهید و بهتر است از رنگ‌های روشن، سرد در نورپردازی و رنگ کابینت‌‌ها استفاده کنید. زیرا رنگ‌های تیره بیشتر باعث می‌شود فضای شما کوچک به نظر برسد و برای خانه‌هایی که متراژ پایینی دارند مناسب نخواهد بود.

هنگام طراحی اتاق پذیرایی و نشیمن و یا حتی آشپزخانه و اتاق خواب می‌توانید روی دیوارها قفسه، شلف و باکس نصب کنید و وسایل ضروری خود را در آنها قرار دهید. همچنین در طراحی این فضا بهتر است از ترکیب دو یا سه رنگ استفاده کنید و رنگ‌های روشن مثل سفید، کرم و... را انتخاب کنید تا فضای شما بزرگتر به نظر برسد.

بهترین شرکت طراحی و بازسازی ساختمان چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک شرکت طراحی و بازسازی ساختمان برای اینکه یک طراحی داخلی منزل عالی و دکوراسیونی بی نقص داشته باشد نکاتی که در ادامه آورده‌ایم را رعایت می‌کند:

برنامه ریزی در طراحی و دکوراسیون داخلی

برنامه ریزی مهم‌ترین بخش برای شروع هر کاریست. برنامه ریزی در طراحی و دکوراسیون داخلی یعنی نیاز مشتری را بسنجید، برای آن هدف‌گذاری کنید و پس از بررسی شرایط مالی شروع به کار کنید. همچنین بدست آوردن اطلاعات در خصوص فهمیدن سلیقه‌ی مشتری در زمینه‌ی انتخاب متریال، اثاثیه و ... را می‌توان در این برنامه‌ریزی جای داد.

در نظر گرفتن خواسته‌ی مشتری

طراحان داخلی و دکوراتورها باید در وهله‌ی اول به شرایط مالی مشتری، فضای مورد نظر، سبک زندگی و زمان بندی مد نظر مشتری توجه کنند تا خروجی کار، مطلوب هر دو طرف باشد. طراحی داخلی منزل بایستی تماما طبق نظر مشتری در سایه نظریات کارشناسی مهندسین و شرکت پیمانکار انجام شود.

تعیین سبک دکوراسیون

سبک، تعیین کننده‌ی ماهیت اصلی دکوراسیون است و تنوع زیادی دارد. مدرن، مینیمال، صنعتی، اسکاندیناوی، فرانسوی، هالیوودی، شرقی، همپتون و ... از جمله سبک‌های دکوراسیون است که باید همان ابتدا، متناسب با فضا و سلیقه‌ی مشتری تعیین گردد.

نورپردازی در دکوراسیون داخلی

نورپردازی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر فضا و روحیه‌ و نشاط افراد است. نورپردازی باعث کوچک به نظر رسیدن فضا یا بزرگ به نظر رسیدن آن می‌شود. پس باید توجه کرد که در فضاهای بزرگ از نورهای متمرکز استفاده کنید و در فضاهای کوچک با توزیع یکنواخت نور از دلگیر شدن و کوچک به نظر رسیدن فضا جلوگیری کنید.

کیفیت مواد اولیه

طراح داخلی باید به متریال و مصالح ساختمانی هنگام ساخت یا بازسازی منازل و یا حتی هنگام انتخاب وسایل مورد نظر، توجه کند تا از کیفیت مقبولی برخوردار باشند. طراحی داخلی منزل با استفاده از متریال مناسب منجر به رضایت مشتری می‌شود؛ چرا که بودجه مشتری همیشه اولویت بر همه چیز دارد.

تاثیر رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی

انتخاب رنگ‌ها نباید تنها بر اساس سلیقه و علاقه دکوراتور و طراح انتخاب شوند. بلکه باید با روانشناسی رنگ‌ها آشنا باشند و متناسب با روحیه‌ی افراد رنگ اتاق‌ها را تعیین کند.

توجه به اصول دکوراسیون

اصول طراحی دکوراسیون شامل تناسب بین اجزا، تعادل، الگو، تاکید و هارمونی می‌باشد. برای اینکه در پایان، خروجی کار رضایت‌بخش باشد؛ باید به این اصول توجه کرد. در نظر داشته باشید که به کارگیری این اصول برای هر سبک متفاوت است اما ماهیت کلی آن یکسان می‌باشد.

در این مطلب سعی بر این بود شما را با اصول طراحی داخلی منزل و دکوراسیون داخلی و تفاوت‌های آن‌ها آشنا کنیم تا برای دیزاین و دکوراسیون منازل خود از آن بهره کافی را ببرید.


[ بازدید : 234 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به خبرنویس است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]