قوانين خريد و فروش بليط هواپيما چارتر
يکي از انواع بليط هواپيما که مي توان براي سفرهاي داخلي و يا خارجي رزرو کرد، بليط چارتري است. اين بليط ها نوعي بليط سيستمي با سيستم فروش متفاوت است. بليط هواپيما چارتري داراي قوانين متفاوتي در زمينه رزرو بليط هواپيما و همچنين استرداد مي باشد که در اين صفحه (https://canvas.apu.edu/eportfolios/2946/ja ) توضيح داده شده است.
چارتر (charter) به طور کلي به معناي دربست کردن است. عبارت «چارتر کردن» فقط براي پرواز کاربرد ندارد، براي هتل يا باقي وسايل نقليهي مسافرتي مثل قطار و اتوبوس و کشتي و... نيز بهکار ميرود. فعلا ما با بليط چارتر در حملونقل هوايي سروکار داريم. يعني هروقت يک نفر يا يک شرکت، تمام يا بخشي از صندليهاي يک هواپيما يا يک مسير پروازي را ساليانه يا براي مدت معلومي اجاره کند، ميگويند آن پرواز را چارتر کرده است.
مثلا شما يک کمپاني بسيار بزرگ و پر رونق داريد که حدود هفتاد نفر از کارکنان شما بايد در طول هفته چندبار، مثلا دوشنبهها وچهارشنبهها به مقاصد معيني سفر کنند، در اين شرايط برايتان باصرفهتر خواهد بود که پرواز را در روزهاي دوشنبه و چهارشنبه از يک شرکت هواپيمايي براي کارکنان تان چارتر کنيد. به زبان ساده تر، چارتر کردن شبيه خريدکردن عمده نسبت به خريد هاي خرد است: در خريد عمده شما مبلغ کمتري نسبت به خريد خرد همان کالا مي پردازيد، چارتر کردن پرواز هم باعث صرفه جويي در هزينه هاي شرکت ها ميشود.
شرکت تنها تامين کننده بليط است و تامين کننده تنها وظيفه ي تامين بليط براي مسافران را دارد و در اصل واسطه اي بين مسافر و آژانس چارتر کننده خواهد بود لذا هيچگونه مسئوليتي در قبال استرداد ، تغيير نام ، جابجايي بليط ، جا ماندن مسافر و موارد ديگر نخواهد داشت. اين بليط ها داراي قوانين متفاوتي مي باشند که در ادامه بررسي شده است.
استرداد بليط هواپيما چارتر
در صورت نياز به استرداد بليط ، تامين کننده به عنوان واسط وارد عمل شده و طبق قوانين چارتر کننده ، بليط را مسترد کرده و پس از دريافت وجه از چارتر کننده مبلغ بليط با کسر خسارات به مسافر عودت داده خواهد شد .
تذکر : در مواري نيز ممکن است تامين کننده اقدام به ارائه شماره حساب مسافر نموده و مسافر را مستقيما به چارتر کننده پيوند داده و عمليات استرداد توسط مسافر راساٌ صورت پذيردو
تمامي چارتر کنندگان ملزم به رعايت قوانين CRCN مي باشند ليکن در بعض از موارد ، برخي از آژانس ها بطور غير قانوني خود را ملزم به رعايت اين قانون ندانسته و قوانين خاص خود را به اجرا در مي آورند ، در اين موارد نيز تامين کننده هيچ مسئوليتي نخواهد داشت .
در اين موارد به درخواست مسافر، مشخصات چارتر کننده اعلام شده و مسافر مي تواند راسا به استرداد بليط و احقاق حقوق خود اقدام نمايد . لازم به ذکر است که مبلغ گرفته شده به عنوان کارمزد توسط تامين کننده بعد از استرداد بليط ، مسترد نمي شود.
تغيير نام بليط چارتري
تغيير نام بليط چارتري درصورت امکان، توسط خود مسافر و با همکاري تامين کننده صورت مي گيرد و خسارات آن با مسافر خواهد بود. پس لازم است مشخصات خود را با دقت خريداري کنيد.
جابجايي بليط چارتري
جابجايي بليط تنها با سهميه ي بليط آژانس چارتر کننده ي اوليه امکان پذير مي باشد و پرداخت خسارات احتمالي بر عهده ي مسافر ميباشد .
جاماندن مسافر از پرواز
متاسفانه در پروازهاي چارتر ، جاماندن مسافر به منزله ي خسارت صد درصدي مي باشد و هيچ وجهي برگردانده نمي شود و تمامي مسئوليت آن با مسافر است .
تغيير زمان پرواز توسط آژانس چارتر کننده
در برخي از موارد آژانس چارتر کننده بنا بر دلايلي از جمله کنسل شدن پرواز و ديگر موارد اقدام به تغيير ساعت پرواز ويا حتي تامين کننده هواپيمايي و ... مي نمايد که در اين موارد نيز تامين کننده مسئوليتي نداشته و تنها وظيفه اطلاع رساني را برعهده خواهد داشت.
بليط هاي با نرخ بالاتر از نرخ مصوب
در برخي از موارد چارتر کننده اقدام به فروش بليط با نرخي بالاتر از نرخ مصوب مي نمايند که در توجيه خدمات تور و... را براي قانوني شدن اين امر به مسافر تحميل خواهد نمود. (در برخي از موارد نيز بطور غير قانوني اقدام به اين امر مي نمايند).
در چنين مواردي شرکت هيچگونه مسئوليتي نخواهد داشت و کليه مسئوليت ها متوجه چارتر کننده بوده و تامين کننده منصرف از نرخ بليط تنها بابت تامين بليط کارمزد متعارف خود را دريافت مي نمايد. هر گونه خريد از اين سايت به صورت آنلاين ، آفلاين ، تماس تلفني و يا موبايلي به صورت مستقيم و غيرمستقيم به منزله تاييد قوانين مي باشد.
[ بازدید : 174 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما : ]