نکات مهم در مورد بخاری گازی

چهارشنبه 28 تير 1402
11:39
خبرنویس


در اوایل دهه 1880، بخاری ها با پنبه نسوز کار می کردند. بعداً خاک رس آتشی جایگزین پنبه آتشین شد که استفاده از آن در قالب آسانتر بود. البته امروزه در بخاری های گازی از همین روش استفاده می شود. بخاری های گازی یکی از رایج ترین سیستم های گرمایشی جایگزین این بخاری ها و لامپ های Bunsen شدند.

اگرچه بخارات گاز با انتقال حرارت محیط را گرم نمی کند، اما امروزه در بین مردم از محبوبیت خاصی برخوردار است. بخاری های گازی به عنوان یک وسیله گرمایش اقتصادی برای گرم کردن فضاهای بزرگ استفاده می شود.

در این مقاله می خواهیم شما را با اصول اولیه بخاری گازی آشنا کنیم. با ما بمان.

گرمایش گاز چیست؟

گرمایش گاز

بخاری گازی وسیله ای است که گرمای ساختمان هایی را که با گاز طبیعی یا LPG کار می کنند تامین می کند. از آنجایی که گاز ارزان ترین و در نتیجه پرمصرف ترین سوخت در کشور ما است، بخاری های گازی در ایران بسیار رایج و پرطرفدار هستند. نحوه کار بخاری های گازی به این صورت است که شعله بخاری هوا را به صورت موضعی گرم می کند و این هوای گرم شده را پخش می کند. به این ترتیب هوای یکنواخت با درجه یکنواخت در سراسر محیط اطراف ساختمان حاصل می شود.

اجزا و قطعات گرمایش گازی

انواع و طرح های مختلف بخاری گازی در بازار موجود است. هر نوع از این بخاری ها بازده حرارتی متفاوتی دارند. اما ساختار کلی همه آنها تقریباً یکسان است. اجزا و قطعات اصلی بخاری گازی به شرح زیر است:

بدنه: قسمت اصلی بخاری های گازی از ورق های فلزی تشکیل شده است. سطح آنها نیز با جزئیات، با رنگ و براق پوشیده شده است. این بدنه ها در سبک ها و رنگ های مختلفی تولید می شوند.

کوره: کوره یا محفظه احتراق بخاری گازی از ورق فلز ساخته شده است. برای جلوگیری از زنگ زدگی و دوام بیشتر و همچنین ایجاد حرارت مطبوع، کوره رنگ آمیزی می شود.

مشعل. مشعل یا کوره از فولاد ضد زنگ ساخته شده و شعله مورد نیاز بخاری را تولید می کند.

پیلوت: درپوش، پیلوت یا شمع، هوا را در سه جهت هدایت می کند: مشعل، مشعل اصلی و فن. در انتهای دیگر یک دریچه هوا قابل تنظیم است.

ترموکوپل: این قسمت در صورت نیاز گاز را قطع می کند.

جرقه زن: بخشی است که الکتریسیته تولید شده توسط عنصر پیزوالکتریک داخل شیر کنترل را به جرقه تبدیل می کند.

شیر کنترل: شیر کنترل یا کاربراتور وضعیت سوخت و درخشش ثابت شمع را کنترل می کند.

لوله اتصال: این لوله از آلومینیوم یا مس ساخته شده و نیمه سفت است. لوله های اتصال گازها را از شیر کنترل به مشعل اصلی و پایلوت انتقال می دهند.

شیشه: این شیشه از شیشه سکوریت ساخته شده و برای دیدن شعله بخاری نصب می شود. این لیوان معمولا تزئینی است، اما به اندازه شعله نیز کمک می کند.

انواع بخاری گازی

بخاری های گازی در انواع زیر در بازار موجود است:

بخاری گاز اگزوز

گرمایش گاز بدون دودکش

بخاری های گازی شومینه ای

قوانین ایمنی بخاری گازی

صاحب Maheater

بخاری های گازی در صورت عدم نصب و استفاده صحیح می توانند بسیار خطرناک باشند. متأسفانه، گاز سالانه جان چند نفر را می گیرد. بنابراین افرادی که از اجاق گاز استفاده می کنند باید با تمامی استانداردها و نکات ایمنی مربوط به نصب و راه اندازی و همچنین استفاده از اجاق گاز آشنا بوده و به شدت آنها را رعایت کنند. همچنین باید تمام علائم مرتبط با مسمومیت با گاز CO را بدانید تا از خطر مسمومیت با گاز CO جلوگیری کنید.

در صورت بروز سردرد، حالت تهوع و استفراغ، سرگیجه و بی قراری، خمیازه طولانی مدت، ضعف بدنی، کاهش قدرت عضلانی و خواب آلودگی شدید در فضای بسته با بخاری گازی، حتماً محل را ترک کرده و ادامه دهید. جلوگیری از مسمومیت

البته ایمنی در بخاری های مجهز به سیستم ODS حفظ می شود. در این دستگاه ها پیلوت ODS که در هوای معمولی با اکسیژن 20 درصد به خوبی کار می کند، اگر سطح اکسیژن غیر طبیعی باشد (یعنی بین 5 تا 18 درصد)، شعله پیلوت از ترموکوپل جدا شده و شروع به پریدن می کند. بنابراین ترموکوپل خنک می شود و مسیر گاز در شیر بسته می شود. بنابراین هنگام خرید بخاری گازی توصیه می شود بخاری مجهز به سیستم ایمنی را انتخاب کنید.

نکات مهم برای خرید بخاری گازی

به روایت بخاری

هنگام خرید اجاق گاز مانند هر وسیله دیگری به نکات خاصی توجه کنید. اینکه بخاری گازی یکی از محبوب ترین وسایل گرمایشی است دلیلی بر خرید آن بدون تحقیق و تجربه زیاد نیست. برای خرید اجاق گاز باید به نکات و استانداردهای ایمنی توجه کرد.

در ادامه به دو نکته مهم در این رابطه اشاره می کنیم.

به متراژ خانه توجه کنید: برای خرید بخاری گازی باید به متراژ و متراژ خانه خود توجه کنید. به طور کلی استفاده از بخاری و دودکش دیواری برای محیط های بسته با متراژ کمتر از 50 متر مربع توصیه می شود. به همین ترتیب در محیط های نیمه بسته کمتر از 50 متر مربع بهتر است از رادیاتور بدون دودکش استفاده شود. در محیط های بین 50 تا 70 متر مربع، رادیاتورهای 8000 تا 12000 توصیه می شود. در محیط های بزرگتر از 70 متر مربع، بخاری های بیش از 12000 کارایی بیشتری دارند. در اتاق نشیمن، شومینه بهترین انتخاب است.

مقوله انرژی بسیار مهم است: سازمان بهینه سازی مصرف سوخت به طور مرتب از خط تولید محصولات پرمصرف انرژی بازدید می کند و از انرژی مصرفی محصولات مختلف نمونه برداری می کند. به هر حال، این سازمان سطح بهینه مصرف انرژی و بهره وری انرژی را در هر دستگاه تعیین می کند. بهترین دسته های انرژی A و B هستند. اما از آنجایی که این دسته ها گاهی اوقات در دسترس نیستند، می توان از دسته های C و D نیز استفاده کرد. اگر بخاری مورد نظر شما دارای برچسب انرژی نیست، مطمئن شوید که استانداردها را رعایت نمی کند. یا با عدم همکاری با سازمان های بهره وری سوخت برای نمونه گیری مشکلی وجود دارد. لازم به توضیح است که بخاری های بدون دودکش معمولا تا 99 درصد بهینه هستند. اما بخاری های شومینه معمولا تا 30 درصد و شومینه ها تا 50 درصد تلفات انرژی دارند.

نکات مهم هنگام نصب بخاری گازی

در مورد لوله بخاری قبل از نصب بخاری گازی از تمیز بودن لوله دودکش اطمینان حاصل کنید که به هیچ وجه مسدود، شکسته یا مسدود نشده باشد. برای این کار می توانید یک کبریت روشن کرده و در دهانه اجاق گاز قرار دهید. اگر شعله به سمت اجاق گاز متمایل شد به این معنی است که دودکش باز است. زیرا قدرت مکش خوب دودکش را نشان می دهد. مشخص شد که قطر دودکش داخل دیوار نباید از قطر دودکش بخاری کوچکتر باشد. همچنین انتهای دودکش باید 60 سانتی متر بالاتر از بالاترین نقطه ساختمان روی پشت بام باشد. در صورت امکان، از حداقل لوله‌ها و زانویی استفاده کنید و روی هود را بپوشانید تا از برگشت گازهای حاصل از احتراق به بخاری جلوگیری شود.

همچنین خط گاز را از دیوار، سقف و کف ساختمان عبور ندهید. مهم است که حداقل فاصله بخاری تا دیوار 30 سانتی متر باشد و تا حد امکان از اجاق گاز بدون دودکش استفاده نکنید.

پس از نصب بخاری، تمام اتصالات شلنگ را بررسی کنید تا از عدم نشتی مطمئن شوید. این آزمایش را حداقل یک بار در ماه تکرار کنید.

اگر از کپسول استفاده می کنید، مطمئن شوید که بین کپسول و بخاری حداقل یک متر فاصله وجود دارد. در عین حال، کپسول را جداگانه مصرف نکنید. وسایل گازسوز برای سوختن به اکسیژن نیاز دارند. بنابراین در و پنجره ها نباید بسته شوند.

نمایش بیشتر: https://www.entekhabcenter.com/قیمت-بخاری-گازی


[ بازدید : 5223 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به خبرنویس است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]